tisdag 19 februari 2008

Det där lilla?


Idag lämnade jag blod för första gången. Mer text kommer senare.


Uppdatering. Så hur mycket högt värderat är blod? För knappt en halvliter av mitt så fick jag en reflexväst. Utifrån utbudet så är jag ganska nöjd med mitt val av ersättning. Försöker se det roliga i att det blev ett utbyte som kan rädda liv i dubbel bemärkelse. I övrigt var det inte speciellt kul att lämna blod. Inte alls. Det positiva i kråksången är att jag ser det här som en milstolpe i att komma över mitt obehag inför sprutor, nålar och andra vassa saker som sticks in i kroppen.

Har svårt att bestämma mig för hur stor jag upplever den där nålen. Å ena sidan är den det största och farligaste man kan tänka sig och det är helt bisarrt att de pressar in en så stor sak genom huden rätt in i en blodåder. Å andra sidan så är den bara några få millimeter grov och det är snarare så att man förvånas över hur snabbt man kan pumpa ut en halv liter blod genom ett så litet hål. Det ger en uppfattning om hur snabbt det går att förlora en stor mängd blod om man "läcker" genom ett större hål. Hua!

Inga kommentarer: